Közvetlen megkeresés?

Ha azt mondanám, hogy nagyobb esélyed van úgy elhelyezkedni, hogy álláshirdetés nékül, úgymond az utcáról pályázol egy céghez, mennyire lepődnél meg?

Amikor először találkoztam ezzel az adattal, én nagyon megdöbbentem. Hiszen minden álláskereső azzal tölti idejének nagy részét, hogy álláshirdetéseket böngész, és ezekre küldi el a pályázatait. Ugyanakkor az állásoknak csak 17%-át töltik be álláshirdetések útján, míg közvetlen megkereséssel a 18%-át.

Közvetlen megkeresés alatt azt értjük, amikor valaki közvetlenül, direkt módon pályázik meg egy céget, tehát nem ismerősön keresztül, nem munkaközvetítőn keresztül, és nem egy álláshirdetésre válaszolva.

Én azt látom, hogy cégeket sokkal kevesebben keresnek meg direkt módon, álláshirdetés nélkül.

Pedig, ha jobban belegondolsz, a sikeres közvetlen megkeresések aránya jóval magasabb, mint a sikeres álláspályázatoké! A kérdés az, hogy Te hogyan tudsz élni ezzel a lehetőséggel.

Közvetlen megkereséseknél két verzió létezik: vagy van a cégnél állás, de nem hirdették meg, vagy még nincs is hivatalos üresedés, de Te jó időben vagy jó helyen, és pont jókor küldted el az önéletrajzodat „csak úgy”. Ez utóbbi esetre lehet példa, ha valakit készülnek előléptetni, de valamilyen oknál fogva még nem jelenthették ezt be, és így meghirdetni sem lehetett az állását. Az érintett főnök ilyenkor már aktívan gondolkozik az új munkatárs keresésén, hiszen neki ez húsba vágó kérdés.

Akár már meg van hirdetve házon belül az állás, akár nincs, mindkét esetben igaz, hogy jóval kisebb versenyben indulsz az állásért, hiszen a több tucat külsős jelentkezővel nem kell megküzdened. És mondanom sem kell, hogy jóval nagyobbak az esélyeid – amit a statisztikák is kifejeznek.

Tényleg működik?

Amikor a közvetlen megkeresésről beszélek, sokan hitetlenkedve néznek. Egyszerűen nem tudják elképzelni, hogy ha direkt módon, közvetlenül, álláshirdetés nélkül pályáznak cégekhez, akkor ott pont találhatnak a tapasztalatuknak megfelelő, üres állást.

Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy nyugodtan számolhatsz azzal, hogy egy-egy cégnél átlagosan az állomány 3-4 %-a jelenleg is betöltetlen! Egy 100 fős cégnél ez 3-4 betöltetlen állást jelent bármely pillanatban, egy 1000 fős cégnél pedig 30-40-et. Persze, ha a cég dinamikusan fejlődik, akkor ez a szám magasabb is lehet.

Komoly lépéselőnybe kerülsz azzal, ha a közvetlen megkeresést választod, hiszen ne felejtsd el, a rejtett állások aránya 75-80%! Tehát 10 betöltetlen állásból 8 nincs meghirdetve sehol.

Hogy miért ilyen magas ez az arány? Sok cégnek egyszerűen nincs pénze fejvadászra vagy arra, hogy egy országos állásportálon hirdessen. Ebbe a körbe a legnagyobb cégek is beletartoznak, mert a gyenge európai gazdasági helyzet miatt továbbra is erős költségcsökkentési intézkedések vannak érvényben.

Sokszor a szabály úgy hangzik ezeknél a cégeknél, hogy csak a kiemelkedően fontos munkaköröket lehet meghirdetni, és azokat is csak akkor, ha először több hétig vagy hónapig volt kint a cég honlapján a felhívás.

Azt is említettem már, hogy a kis- és középvállalatoknak gyakran kapacitása sincs, hogy a bejövő több száz önéletrajzot átnézzék. Ezért szorítkoznak a cégvezetők / osztályvezetők arra, hogy a munkatársaikat is megkérdezve keressenek új jelölteket.

Az előbb említettem a céges honlapokon lévő állásokat, amelyekkel érdemes néhány szóban külön is foglalkoznunk. Ezeket a lehetőségeket sem soroljuk az álláshirdetések közé, mert ezek is közvetlen jelentkezésnek minősülnek. Természetesen, amikor összeírod a megpályázni kívánt cégek listáját, akkor a kutatásod során az elsők között célszerű megnézni, hogy van-e fent a honlapjukon neked szóló álláshirdetés. De ha nincs, márpedig a legtöbb esetben nem lesz, az se befolyásoljon vagy kedvetlenítsen el téged.

Nézz utána a cégnek, és küldd el a pályázatodat akkor is, ha éppen nincs fent álláshirdetés!

Jó, de hogyan?

Scroll to Top