Ha már felkészültünk a cégből, a pozícióból és az interjúztatóból, valószínűleg sok olyan információval rendelkezünk, amely előkészíti a 4. felkészülési területet, a felkészülést a KÉRDÉSEKKEL.
Minden interjún elhangzik ugyanis az a kérdés, hogy:
Van-e bármi kérdése a céggel, feladatkörrel vagy bármi egyébbel kapcsolatban?
Soha de soha ne mondd azt, hogy NINCS!
Mindenképpen úgy kell megérkezned az állásinterjúra, hogy van a tarsolyodban legalább 3-4 olyan kérdés amelyet – ha az interjú során nem merülnek fel további kérdések – fel akarsz tenni, ha megkérdezik tőled.
De! És ez nagyon fontos: ha az interjúztatónak nem jut ez eszébe, kezdeményezz Te, és kérdezd meg feltehetsz-e néhány olyan kérdést, ami nagyon felkeltette a kíváncsiságodat a céggel/feladattal stb. kapcsolatosan.
Hidd el, mindenki szereti a proaktív, érdeklődő jelölteket. Csak arra vigyázz, ne legyen túl sok a kérdés! Tudod, mégiscsak te vagy interjún.
Mi a célja a kérdéseidnek? Lényegében 2 dolog:
* Egyrészt az, hogy olyan információkhoz juss, amelyek segítenek abban, hogy eldöntsd, tényleg érdekel-e ez a feladat, szívesen dolgoznál ennél a cégnél, jól tudnál együttműködni ezzel a vezetővel, esetleg orientálnak abban, hogy meghatározd a bérigényed.
* Másrészt pozitív benyomást szeretnél kelteni az interjúztatóban azáltal, hogy látja, felkészültél az interjúra, vagy azáltal, hogy olyan kérdéseket teszel fel, amivel kellemes pillanatokat okozol nekik (pl. sikereikre emlékezteted őket).
Ezért kérdezzük meg például egy vezetőtől, hogy: „Mire a legbüszkébb a csapatában?”
A kérdéseket 3 témakörben érdemes összegyűjteni:
1, Céggel kapcsolatos kérdések
2, Munkakörrel kapcsolatos kérdések
3, Közvetlen felettessel kapcsolatos kérdések
A kérdések esetén törekedj arra, hogy azok NYITOTT kérdések legyenek, olyanok tehát, amelyek kifejtendő választ igényelnek.
Például: „Milyen a vállalat szervezeti felépítése?”
Legyenek a kérdések konkrétak és specifikusak:
Nem azt kérdezzük, hogy „Mi a vállalat üzleti stratégiája?” – hisz ezt nyilván elolvastad az interneten, hanem azt kérdezed, hogy „Hogyan illeszkedik bele az idén bevezetett X termék a vállalat növekedési stratégiájába?” Vagy: „Olvastam a vállalat honlapján, hogy a következő években 10% feletti növekedést tervez. Ezt földrajzi terjeszkedéssel vagy intenzív, belső fejlődéssel akarja elérni?”
Legyenek a kérdések pozitívak, szimpátiát keltőek:
„Ön (Vezető) miért szeret itt dolgozni?”
„Mi volt a csapata legnagyobb eredménye?”
„Milyen tulajdonságokkal rendelkezik az a beosztottja, akit a legsikeresebbnek tart?”
Ne felejtsd el soha, hogy ezeknek a kérdéseknek célja van, tehát ne azért kérdezz, mert kérdezni kell, hanem mert valamire használni akarod a kérdésekre kapott válaszokat.
És még egy észrevétel.
Kerüld a vizsgáztatás hatását. Kérdéseid kedvesek, pozitívak, érdeklődőek legyenek, és ügyelj arra, hogy ne legyél túl sok! Maximum 2-3 kérdést érdemes feltenni.