Mit tehetsz Te a sikerért az egyes szakaszokban?
Nézzük meg Neked, mint munkatársnak milyen feladataid és lehetőségeid vannak az egyes szakaszokban:
1) Az éves célok kitűzése:
Először is fogadd el, és tedd magadévá azt a szemléletet, hogy tudod, és kell is befolyásolnod az éves értékelési folyamatot.
Ehhez természetesen az kell, hogy készülj fel minden egyes állomására, és folyamatosan kövesd nyomon előrehaladásodat.
Az éves célok kitűzése esetén 7 fontos teendőd van:
1, Tudj meg minél többet a vállalat/ szervezet következő éves prioritásairól, céljairól, projektjeiről.
2, Gondold végig, hogyan illeszkedik bele a saját területed és a saját feladataid ebbe a stratégiába.
3, Fogalmazd meg, mely területen mivel, hogyan és milyen módon tudnál hozzájárulni ezen célok eléréséhez.
4, Gondold át és értékeld az elmúlt évedet, nézd meg hogy az egyes kulcsterületeken milyen lehetőségek vannak a fejlődésre.
5, Határozz meg hozzájuk célszámokat és határidőket.
6, A vállalati célok elérése érdekében vannak-e olyan új feladatok/projektek amivel el kell kezdenek foglalkozni – ha igen melyek -, tedd mérhetővé őket, és határozz meg hozzájuk határidőket.
7, Gondold végig, mire lenne a következő évben szükséged ahhoz, hogy a fenti célokat el tudd érni:
* emberi erőforrás,
* anyagi erőforrás,
* fejlesztés,
* képzés.
Az éves célok kitűzése után az év során:
Az a legfontosabb tennivalód és felelősséged, hogy tervezd be a naptáradba a teljesítményértékelésben előírt feladatok megvalósítását: mikor kell elkezdened, mikorra meddig kell eljutnod ahhoz, hogy a megadott határidőre le tudd szállítani az eredményt.
Amennyiben a vezetőddel van rendszeres heti/ kétheti/ havi egyeztetésed, legalább kétheti vagy havi rendszerességgel tedd be a napi operatív feladatok mellett megbeszélendő témaként az éves feladatokkal kapcsolatos visszajelzést.
Beszéljetek arról, hogy hogyan haladsz, van-e valahol nehézséged, elakadásod, szükséged van-e segítségre tőle vagy bárkitől, reális-e még mindig a kitűzött határidő?
Amennyiben elborítanak a napi és a rendkívüli/ nem tervezett feladatok, ami miatt nem tudsz haladni a célfeladataiddal, kérd meg a főnöködet, jelölje ki ő a prioritásokat – optimálisan írja is le -, és szükség esetén módosítsátok a határidőket annak érdekében, hogy elkerüld azt, hogy az éves értékelésben felróhassa neked, hogy valami nem készült el időre…
A féléves vagy évközi értékelésre ugyanúgy készülj, mintha éves értékelésed lenne:
Nézd át minden egyes célkitűzésedet, és készülj fel adatokkal, hogy hol tartasz a megvalósításban.
Amennyiben sztenderd feladatról van szó, amelynél egy célszámot kell elérni:
1, Nézd meg hol tartasz most. Például ha fizetési határidő célkitűzésed van a vevőidre – mondjuk ez tavaly 48 nap volt – az éves célod pedig 40 nap, kérj adatokat a pénzügytől, hogy hogy állsz most.
* Ha ez félévkor még mindig 47 nap, akkor állíts össze egy akciótervet arra vonatkozólag hogyan fogod ezt elérni, kérd ki a főnököd véleményét
* Ha ez már most 41 nap, mondd el mit tettél eddig, amivel így sikerült levinni a fizetési határidőt. Nagyon jó hatású, ha egy ilyen helyzetben azt mondod, hogy többet is el tudsz érni, és megcélzod a 38 napot év végéig.
2, Ha extra projektről/ feladatról van szó, például egy új weboldal fejlesztése:
* Nézd át a projekt tervet, időarányosan jól állsz-e vagy sem, oszd meg a főnököddel és beszéljétek át a határidőket, van-e nehézséged, igényelsz-e bármi támogatást.
Hidd el, bármelyik vezető nyitott arra hogy határidőt módosítson, extra erőforrást adjon, segítséget nyújtson, ha időben kap erről tájékoztatást. Annál rosszabb nincs, mint amikor az éves értékelés előtt derül ki számára, hogy valami nem fog elkészülni.