Első feladat: készülj fel a munkára!

Banális tanácsnak tűnik, hogy készülj fel alaposan az új munkára, pedig talán ez a legfontosabb.

Arra kérlek, hogy ne azzal töltsd az időt, hogy elmész az okmányirodába, vagy elintézed a kocsid műszakiját, vagy felfúrod a polcot a falra anyukádnál, hanem értsd meg, hogy onnantól kezdve, hogy aláírtad a munkaszerződésedet, a startpisztoly eldördült. Ez egy triviálisnak tűnő tanács, mégsem szokták betartani az újoncok.

Nem véletlenül hoztam a politikát példaként. Ha miniszterelnöknek jelölteted magad, egészen odáig, hogy megnyered a választást, a figyelmed 80%-át a kampány köti le. Az érdekel, hogy mi kell ahhoz, hogy megnyerd a választást: hol mozgósíts, milyen önkénteseket vonj be, mennyit költs a kampányra. Tehát nem a kormányzásra készülsz, hanem a választás megnyerésére.

De attól a pillanattól kezdve, hogy megnyerted a választást – azaz, aláírtad a munkaszerződésedet – odáig, hogy beiktatnak – azaz, felveszed a munkát – át kell kapcsolnod! Innentől kezdve egy politikusnak a program az első, neked pedig a munka. Az első munkanapod tehát nem az, amikor kezdesz, hanem az, amikor aláírtad a szerződésedet.

Ebben az időszakban mégis az általános lazaság a jellemző. Az emberek nem az új munkájukra készülnek, hanem azon izgulnak, hogy még mennyi mindent el kell intézniük.

Én is tapasztaltam, hogy amikor megkérdezem az új munkatársaimat, hogy mikor tudnának kezdeni, általában úgy reagálnak, hogy elkezdik sorolni, hogy még mennyi teendőjük van. Olyan elintéznivalókat vesznek előre prioritásként, melyekre egészen idáig nem volt idő, de nem foglalkoznak a legfontosabbal: az új munkára való felkészüléssel. Tehát ne feledd, a munkaszerződés aláírása és kezdés közti időszak létfontosságú, használd ki okosan!

Melyek a felkészülés során a konkrét teendőid?

Tájékozódás ismerősökön keresztül

Ha nem tetted volna meg interjú előtt, akkor most végre kideríthetnéd, hogy van-e a cégnél ismerősöd. Használd a közösségi portálokat, és próbáld megtalálni azokat az embereket (általában ismerősök ismerőseit), akik az adott cégnél dolgoznak vagy dolgoztak. Őket nyugodtan felhívhatod egy rövidebb beszélgetés erejéig, sőt, olyan is lesz, aki szívesen beül veled egy kávéra, és tanácsot ad. Egy-egy ilyen beszélgetés értéke felbecsülhetetlen, mert olyan belső információkhoz juthatsz hozzá, amiket hiába keresnél a cég weboldalán. Persze, nagyon tapintatosnak kell lenned, de ezt már rád bízom.

Mire kérdezz rá:

* Milyen a szakmai vezető személye?
* Kik a kulcsemberek, a főnök bizalmi emberei?
* Milyen a cégkultúra?
* Van-e előrelépési lehetőség?
* Hogy zajlik a visszacsatolás, az értékelés?
* Van-e fizetetlen túlóra? Mi a helyzet a szabadsággal? Hol húzd meg a határokat?

Ha rám hallgatsz, és találsz egy ismerőst, akivel megihatsz egy kávét, már az első nap képben leszel.

Tájékozódás a cég weboldalán

Természetesen a kutatást a cég saját honlapján is kezdheted – bár igazán remélem, ezt már kívülről fújtad az interjún is. Mit tudhatsz meg itt?

Megismerheted:

* az adott tulajdonosi kört és cégvezetést, a cégalapítás idejét és körülményeit,
* a vállalat pontos tevékenységét, partnereit, eredményeit,
* cégfilozófiáját, társadalmi tevékenységét,
* fejlődési görbéjét, új projektjeit,
* és természetesen a szakmai vezetőt, aki a főnököd lesz pár nap múlva.

A szakmai vezető személyének szentelj nagyon alapos figyelmet, hiszen ő meghatározó szerepet fog betölteni az életedben. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy évekig tőle függ majd, hogy jókedvűen vagy lehangoltan ébredsz-e majd hétfő reggelenként. Ha már találkoztál vele, könnyen megtalálhatod őt valamelyik közösségi oldalon (Facebook, Linkedin). Ez a keresgélés arra szolgál, hogy árnyaltabb képet nyerj róla.

Tájékozódás a sajtóból vagy az internetről

Akár nagy, akár kis cégről van szó, biztosan rengeteg információt találsz az új cégedről a sajtóban, az interneten, az éves jelentésben, társadalmi felelősségvállalás riportokban vagy céges adatbázisokban.

* Nézz utána a cég eredményeinek, kérdezd le a cégadatokat (éves jelentés, forgalmi adatok, mérleg)! Lehet, hogy pár ezer forintot rá kell költened, de sokszorosan megéri.

* Tájékozódj a helyi és a gazdasági sajtóból! Végezz alapos sajtószemlét, azaz bogarássz át mindent, ami az elmúlt pár évben megjelent a kiszemelt cégről.

* Vizsgáld meg, milyen szakmai szervezeteknek a tagja a cég!

* Légy képben, milyen eredményeket tudnak felmutatni!

* Ismerd meg az új céged elmúlt 10 évét! Az elmúlt évet még alaposabban vesézd ki!

* Magyarországon nagyon sok cég valamilyen külföldi céggel áll kapcsolatban, róluk is rengeteg információt el lehet érni.

Ez az előzetes felkészülés arra szolgál, hogy legyen egy háttértudásod, amihez viszonyítva majd el tudod helyezni a konkrét, friss információkat. Ha ugyanis ez a biztos háttér hiányzik, az nagyon lelassítja a befogadást.

Betanításkor nagyon sokszor nem fogják neked elmesélni a cég történetét, főbb projektjeit, hanem rögtön belevágnak a közepébe. Azt mondják majd: „Ülj ide mellém, és figyelj: az SAP tranzakció az F 01”.

A szerencsétlen próbaidős ilyenkor még azt sem tudja felfogni, hogy ki a vevő, ki az eladó. Ez a mélyvíz még azoknak is túlzás, akik tudják a szakmát, de ha valaki esetleg egy picit más környezetből jött, teljesen összezavarodik. Ha egy próbaidős belekerül egy olyan helyzetbe, hogy csak sorolják neki az új dolgokat, de nincs meg a kellő háttér-információja, nem fog tudni befogadni semmit, leblokkol.

Tehát kezdés előtt a legfontosabb feladatod, hogy készülj fel! És legyen neked is egy programod, egy konkrét terved, hogy az első 100 napban mit szeretnél elérni. Álmodozás, lötyögés helyett ezen a terven kell dolgoznod: és ehhez sokat kell olvasnod, ismerősökkel találkoznod, kutatnod.

Scroll to Top