Miért írj motivációs levelet, kinek küldd el, és hogyan nézzen ki?

Miért írunk motivációs levelet?
Sokszor megkérdezitek tőlem önéletrajzíró tréningen vagy személyes konzultáción, hogy kell-e motivációs levelet küldeni?
A válaszom az, hogy ha kérnek, kötelező, de ha nem is kérik, én akkor is mindenkinek javaslom motivációs levél küldését minden esetben. Mégpedig azért, mert a motivációs levél az az eszköz, amivel az önéletrajznál sokkal jobban meg tudod magad különböztetni a többi jelentkezőtől.
Itt tudod magad, az egyéniséged, a motivációdat, az értékrendedet megmutatni. És ráadásul ez a leginkább alkalmas forma arra is, hogy az esetlegesen veled kapcsolatban felmerülő aggályokat, kétségeket, kifogásokat kezeld.
Használd tehát a motivációs levelet, de csak akkor, hogyha valóban egyedileg készíted el, azaz minden alkalommal cégre, pozícióra és esetleg címzettre szabod. Ha ezt nem teszed meg – nem fektetsz sok energiát a jó motivációs levél elkészítésébe – , akkor inkább ne küldj kísérőlevelet, mert többet ártasz vele, mint használsz!

Mi is az a 7 dolog, amitől a motivációs leveled egyedi és hatásos lesz?

1) Kinek küldjük a motivációs levelet?
A motivációs vagy kisérőlevél esetén kiemelkedően fontosnak tartom, hogy konkrét személynek szóljon, mert akkor tudod igazán a címzett személyiségének, stílusának megfelelően személyre szabni.
Kinek is címezd a motivációs levelet?
Javaslom, hogy a motivációs levél címzettje minden esetben a közvetlen szakmai vezető legyen. Érdemes időt és energiát fektetned abba, hogy a kapcsolatrendszereden keresztül, vagy a LinkedIn/ Facebook segítségével kideríted, hogy ki a közvetlen felettes. Neki címezd, és igyekezd az ő személyiségére igazítani a motivációs levelet.
Ha biztos vagy benne, hogy az elsőkörös szelekciót a HR végzi, a motivációs levelet a HR vezető nevére küldd el. Lehetőleg kerüld a „Tisztelt Hölgyem /Uram!” megszólítást. Ha nem tudsz nevet kideríteni, akkor használd a címzésben a pozícióhoz tartozó vezető elnevezését: Tisztelt Pénzügyi vezető! Tisztelt HR igazgató! stb.

2) Hogy nézzen ki a motivációs levél?
A motivációs levélnek kinézetben meg kell felelnie a hivatalos levél kritériumainak. Tartalmazzon tehát címzettet, cégnevet, megszólítást, dátumot és aláírást.
Az aláírás esetén ha kinyomtatod, természetesen írd alá kézzel, de elektronikusan küldött motivációs levél esetén is javaslom kézi aláírásod beillesztését képként a levélbe – természetesen ügyelve arra, hogy a kép terjedelme ne növelje meg túlságosan a motivációs levél méretét.
A motivációs levél terjedelmét tekintve nem lehet több mint egy oldal, de ez is legyen nagyon szellős, szépen tagolt, bekezdésekre bontott, és az érdemi beltartalom ne legyen több mint ¾ oldal. Természetesen a motivációs levelet is elmentheted Word vagy Pdf formátumban,  mindkettő elfogadott, azonban a dokumentum egyszerűbb kezelhetősége miatt javaslom a Word használatát.
A motivációs levél tartalmilag 3+1 egységből áll, az első három olyan rész amit nem érdemes kihagyni, a plusz egy fakultatív elem.

3) Miért akarsz a cégnél dolgozni?
A motivációs levél első tartalmi elemeként érdemes kitérni arra, miért akarsz annál a cégnél dolgozni: nézz utána, mit lehet tudni arról a cégről , ahová jelentkezel, milyen olyan információkat tudsz felkutatni velük kapcsolatban, amelyek miatt szeretnél ott dolgozni.
Nézz utána a cég honlapján, a gazdasági sajtóban, az interneten, hogy mi az, ami számodra, mint munkavállaló számára vonzó lehet, amiért megdicsérheted őket. Pl. Nyertek-e el bármi elismerést (Legjobb munkahely/ Superbrands stb. díj), volt-e valami nagy beruházásuk, értek-e el kiemelkedő piaci eredményt, van-e olyan a missziójukban, értékrendjükben, ami neked nagyon tetszik. Válassz ki egyet, és ezt írd le a motivációs levél első részében ügyelve arra, hogy ennek a terjedelme ne legyen hosszabb, mint egy bekezdés.

Scroll to Top